Masaże

Lepiej zapobiegać niż leczyć!

Kręgosłup jest jak fundament domu. Na co dzień nie myślimy o nim, nie buntuje się,kiedy śpimy na miękkim łóżku czy kiedy dźwigamy ciężary w nieodpowiedniej pozycji. Jednak kiedy daje o sobie znać, zdajemy sobie sprawę, że jest on podstawią prawidłowego funkcjonowania.

Kręgosłup ma dwóch odwiecznie niezmiennych wrogów: siedzący tryb życia oraz nadwaga.

​To co tu teraz przeczytasz może Ci się nie spodobać. To dziwne, że po całodniowym siedzeniu bolą Cię plecy? Jak to się dzieje, skoro siedzenie to przecież odpoczynek?

​Problem jest niestety bardziej skomplikowany. Siedzenie naraża plecy, a w szczególności odcinek krzyżowy na ogromne obciążenia. Wynika to z długotrwałego bezruchu górnych partii mięśni takich jak barki i kark. Są one w stanie skurczu, zmniejsza się przepływ krwi przez napięte mięśnie i stają się niedotlenione, co powoduje ból.

​Kojarzycie ten okrutny ból dołu pleców? Najbardziej narażony na te nieprzyjemności jest odcinek lędźwiowo-krzyżowy.

Dieta i ćwiczenia

Kręgosłup i kości kochają wapń, jest to ich podstawowy budulec. By nasze kości były zdrowe i silne, musimy im dziennie dostarczyć około 1200 mg wapnia. Jedz dużo sera białego, pij odtłuszczone mleko i spożywaj produkty wzbogacone wapniem! Ważna jest też witamina D, która wspomaga wchłanianie się wapnia.

Pamiętaj, by siedzieć w odpowiedniej pozycji przy biurku – dobierz odpowiednie krzesło i nie siedź zbyt blisko komputera (oszczędzaj również oczy!). Pamiętaj, by stopy opierały się o podłoże – nie mogą wisieć w powietrzu. Krzesło powinno mieć lekką wypukłość w odcinku lędźwiowym, jeśli nie ma, wsuń tam poduszkę, wymusi ona postawę prostą. 

Unikaj bezruchu! Jeśli masz taką możliwość, jak najszybciej zapisz się na siłownię. Ćwiczenia po 50 min nawet 2-3 razy w tygodniu znacznie odciążą Twoje obolałe plecy. 

Zdrowy sen – zdrowe plecy

Jak już wiesz, kręgosłup jest w znaczny sposób obciążany w różnych pozycjach. Podstawą by dobrze zacząć i przetrwać dzień jest dobry spokojny sen.
Oto kilka zasad prawidłowego snu:​

  1. Nie możesz “topić się” w łóżku, ale również nie powinieneś spać na “desce”.
  2. Śpij na średnio twardym, równym materacu, który dostosowuje się do ciała.
  3. Poduszka to często nasza udręka. Kiedy jest zbyt wysoka lub zbyt płaska, cierpimy na bóle odcinka szyjnego. Możesz kupić poduszkę ortopedyczno-korekcyjną w każdym sklepie ze sprzętem rehabilitacyjnym.
  4. Tzw. pozycja “embrionalna” jest najlepszą pozycją do snu, którą doskonale zna każdy kręgosłup.
  5. Rano, kiedy wstajesz z łóżka, nigdy się nie zrywaj! Wstań powoli, przeciągnij się, obróć się na boki i wstań podpierając się rękami jednocześnie opuszczając nogi na podłogę. Ta sama zasada obowiązuje podczas masażu – nie zrywaj się